- Írta: Dr. Kormányos László
Az ITF pilot projektje és a menetrend alapú infrastruktúrafejlesztés hatékony alkalmazása együttesen „vezettek” egy komplex mobilitási kínálat-értékelő modell elméleti kidolgozásához, disszertáció keretében, tudományos platformon. Az értekezés a vasúti személyszállítás mobilitási igényekből kiinduló, költséghatékony fejlesztési lehetőségeit vizsgálja, eredményei egyaránt felhasználhatóak a közösségi közlekedési közszolgáltatások megrendelői és a szolgáltatást nyújtók számára.
Bővebben: Mobilitási kínálat-értékelés – ITF alapon - tudományos szemmel
- Írta: itf.hu
Az utóbbi időben szóba került, hogy olyan korábban bezárt vasútvonalakon is újraindulhat a forgalom, amelyeken jellemzően nem a regionális, hanem a távolsági forgalom dominált - már amennyire a rossz csatlakozásokkal kialakított korábbi menetrendek ezt lehetővé tették. Készült ugyan egy olyan országos ütemes menetrend, amelyben ezek a vonalak is közvetlen csatlakozásokat kaptak volna minden irányból, de ez már nem került bevezetésre, így a Dunántúl távolsági közlekedési rendszere egy torzóvá vált.
Bővebben: A vonal, melynek újranyitásával négy megyeszékhely közt csökkenthető a menetidő
- Írta: itf.hu
A 2009 decemberi menetrendváltáskor bevezetett új vasúti és buszmenetrend a megfogalmazott célokkal ellentétben, az öncélú teljesítménykorlátozásokra épülő látszattakarékosság mellett, éppen hogy növelte a pazarlást és a párhuzamosságokat.
- Írta: itf.hu
Végre felszállt a füst, és nyilvánosságra került az országos hálózatra javasolt jövő évi közösségi közlekedési megrendelés. Ez alapján sajnos világossá vált, hogy a jól hangzó jelszavak mögött nincs valós tartalom. A változtatások a pazarlást konzerválják, nem pedig megszüntetik. A közösségi közlekedés jövőre olcsóbb biztosan nem lesz.
Bővebben: Vélemény a KHEM által közzétett 2009/2010-es menetrendről
- Írta: itf.hu
Miközben vasúti mellékvonalak sorsáról vitatkoznak civilek, közszereplők, újságírók és politikusok, szűk szakmai körben, csendben születésnapot ünnepelnek a vasút és a közösségi közlekedés barátai. Öt évvel ezelőtt pilotprojekt indult a magyar vasútnál. Nagy nehezen, sok ellenállás után végül 2004. augusztus 29-én indult el Magyarországon először egy rendszerszintű zónázó és ütemes vasúti közlekedés a Dunakanyarban.
- Írta: Dr. Ercsey Zoltán - Gittinger Tibor - Kisteleki Mihály - Vincze Tamás
Sajtóhírek szerint a kormányzat a jelenlegi megszorító program részeként 40 milliárd Ft „támogatást” kíván megvonni a közösségi közlekedéstől, ezen belül elsősorban a vasúttól, csökkentve ezáltal a párhuzamos vasúti és autóbusz közlekedést. A magyar vasút közelmúltban elért legnagyobb sikerének megtagadását és semmissé tételét jelentené a kormányzatnak a teljesítmények visszafogására vonatkozó tervezett intézkedése, amely a deklarált cél, a költségek csökkentése szempontjából kontraproduktív.
Bővebben: Hogyan lehet és hogyan nem szabad a magyar vasút költségeit csökkenteni?
- Írta: itf.hu
A Közlekedési Miniszter takarékoskodási javaslatokat kért a közlekedési vállalatoktól. Kiszivárgott hírek szerint a MÁV jegyáremelést és kínálatcsökkentést javasol. Ezt mi nem hisszük el, hiszen a MÁV már próbálkozott mindkét megoldással, és mindig a várt hatással ellentétes eredményre jutott: romlott a működési hatékonyság, a kevésbé attraktív vasút még több adótámogatásra szorult általuk. Ez pedig nyilván nem lehet a MÁV célja.
- Írta: itf.hu
A vonatkilométer képzése egyszerű és könnyen átlátható, előzetes várakozásainknak megfelel: ha valamiből többet fogyasztunk, az nyilván többe is kerül. Egész birodalom épült hát a vonatkilométer-mutatóra... És ez bizony baj! Nagy baj, mert téves következtetéseket szül!
- Írta: itf.hu
A recept egyszerű: ha nem tudjuk csökkenteni a menetidőt, próbáljuk meg csökkenteni az állomásokon töltött időt, például az utascsere gyorsításával. Ebben a rövid cikkben bemutatunk néhány megoldást a tartózkodási idő csökkentésére és az utascsere felgyorsítására.
- Írta: itf.hu
A Közlekedéstudományi Egyesület (KTE) Irodalmi Díjjal jutalmazta a Közlekedéstudományi Szemlében megjelent Integrált ütemes menetrend cikksorozat szerzőit. A díjat 2009. január 23-án Heinczinger István, a KTE elnöke adta át.
- Írta: Borza Viktor - István György - Kormányos László - Vincze Béla György
2006. december 10. – történelmi jelentőségű dátum a magyar közösségi közlekedésben, ekkor indult el Kelet-Magyarország jelentős részén az ITF alapelvei szerint kidolgozott ütemes vasúti menetrend.
- Írta: Borza Viktor - István György - Kormányos László - Vincze Béla György
Cikksoroztunk második részében a közösségi közlekedési rendszer racionalizálása és megújítása felé tett első, meghatározó, mérföldkőnek tekinthető fejlesztést mutatjuk be, elsősorban szakmai oldalról megközelítve.
- Írta: Borza Viktor - István György - Kormányos László - Vincze Béla György
2008-ban volt 100 éves az ütemes menetrend. Tehát, nem éppen újkeletű és lépten-nyomon hallhatunk róla, mégis jó kilencven évig tartott, amíg elért hazánkba. Háromrészes cikksorozatunkban igyekszünk részletesen bemutatni az ütemes menetrend kialakulásának történetét, a legfontosabb alapelveket és feltételeket, a hazai implementációt, valamint a további hazai kiterjesztés módját és feltételrendszerét.
- Írta: itf.hu
Az ITF.HU oldal létrehozásának alapvető célja az volt, hogy dokumentálja az integrált ütemes menetrend hazai bevezetését. 2004-ben elindult a váci vasútvonalakon az első ITF-es menetrend, majd 2006 év végével a kelet-magyarországi kiterjesztés is elkezdődött.